Instagram: Kontakt: info@soosnora.hu háttérszín  light     magyar | english
Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 

http://magyarnarancs.hu/kepzomuveszet/buborek-es-bugocsiga-95026

 

Kiállítás

Buborék és búgócsiga

Soós Nóra: Transzparens emlékezet: Folyamatos jelen
szerző: Dékei Kriszta
publikálva 2015/21. (05. 21.)
 

A művésznek Magyarországon két éve volt utoljára egyéni kiállítása; ráadásul a Faur Zsófi Galériában most látható anyagot eredetileg Amerikában mutatták volna be. Az itthoni debütálás mégis szerencsésebb, hiszen bármennyire univerzálisan dekódolható a tizenhárom (nyolc nagyobb és öt kisebb méretű) festmény, mégis felbukkannak bennük sajátosan magyar kulturális, szociológiai és politikai vonatkozások.

 

A művek bárhol és bárki által befogadható/értelmezhető síkja maga a képi nyelv, amely két jellegzetes, egymással ellentétes stílusú elemből épül fel; az erős vonalakkal megrajzolt, figurális kompozícióból és az azt megszakító vagy azzal egybemosódó absztrakt foltokból és gesztusnyomokból. A képek „főszereplőinek”, az emberi alakoknak (akik a leggyakrabban fiatal nők és gyerekek) nem testük van, hanem körvonaluk. Ezek a testetlen, vonalas síkok rétegződnek egymásra oly módon, hogy a kontúrrajzok nem fedik el egymást, hanem – akár egy finom, félig áteresztő hártyán átszűrődve – egyszerre válnak láthatóvá. Ráadásul a munkák sokszor két vagy többnézetűek; az álló és az ehhez képest fejjel lefelé elhelyezett figurák „felcserélhetők” – például a cekkeres, szegényes ruhát viselő öregasszonyt és az agyaggalambra lövöldöző úri hölgyet egymásba fordító kép esetében.

Ezt a transzparens és játékos rétegzettséget mozgatják meg a képeken megjelenő elemek és a kerekded foltok. Mintha minden örökkön-örökké körben forogna; a biciklik, az órák, a buborékfújóból eregetett buborékok, a keljfeljancsi babák, a játszótéri körforgók és a búgócsigák, nem beszélve a kör alakú képformátumról. (Ez utóbbiak mintha a 2007–2008 körül készítettBuborék sorozat reinkarnációi lennének; mintha a visszanyúlás vagy újrahasznosítás kicsit túl jól sikerült volna.)

A motívumok halmozása mellett azonban nagyobb hangsúlyt kap az időrétegek egymásba nyomódása. Így kerülnek egymás „társaságába” az íjazó szüfrazsettek és a kézi súlyzókat emelgető kislány, a vietkong harcosnő, Makk Marci és a hajléktalan, az egykerekűn egyensúlyozó és csíkos dresszben pompázó artisták és a játszótéren üldögélő kisfiú, az óriási dinoszaurusz, az aprócska űrhajó és a magyar Parlament épülete. Maga a kiállítás címe is egyrészt erre utal; atranszparens emlékezet nem más, mint a távoli és a jelenhez közelebbi, történelmi vagy személyesen átélt emléksíkok egybefolyása, folyamatos jelenné transzponálása.

A korábbi munkákhoz képest némi, bár kétirányú változás is megfigyelhető. Egyrészt bizonyos kompozíciók (Megmérettettél, és könnyűnek találtattál I–III.) fellazulnak, azaz a figurális „alaptémák” kevésbé hangsúlyosak, mint a foltok, vakító sárga színmezők és a csurgatott/fújt festékrétegek. Másrészt a levegősség helyébe belép a horror vacui elve. Ilyen például aSzimultaneitás című munka (képünkön), melyen az artistakerékben forgó vagy abba csimpaszkodó kislányokat szinte összepréselik a különböző és eltérő időpontot mutató időmérő szerkezetek, a faliórák és vekkerek. Lírai képzavarral élve: az időkerék, mely önnön farkába harap.

A kiállításhoz írt szöveg a munkák inspirációs forrásaként Erdély Miklós Álommásolatok című művét és György Péter emlékezetkultúráról szóló írásait emeli ki, emellett azonban megjelennek bizonyos aktuálpolitikai utalások is. Az Idő nincs című nagyméretű festményen az aprólékosan megrajzolt és légiesen áttetsző Országház előtt álldogáló tüntetők üres táblákat emelnek a magasba; azonban a szabadon kitölthető mezők nem a „mondanivaló” hiányára, hanem sokkal inkább arra utalnak, hogy pártunk és kormányunk kérészéletű szlogenjei, átgondolatlan intézkedései naponta felülírják a felháborodás okát. A „mögöttük” felbukkanó őshüllő és a színevesztett és kifakult, lyukas nemzeti zászló pedig arra az ideológiai katyvaszra céloz, amelyben egy szintre helyeződik a Horthy-korszak és az ötvenhatos forradalom, a kereszténység és az ősmagyar totemkultusz, olyannyira, hogy felülírja a parlamentáris demokrácia minden esélyét.

Soós Nóra a nőművészet magyarországi divathulláma idején kezdte pályafutását, és bár a női tematika (gyerek, magánélet) jelen van, de nem annyira hangsúlyos a munkáiban. Meglepő viszont, hogy a korábbi munkákkal ellentétben ­ – ahol a fegyveres konfliktus a férfiak és gyerekek, a rohamrendőrök és a csúzlizó kisfiúk előjoga volt – most több alkotáson is szerepelnek harcos, fegyvert szorongató nők. Nem gondolom azonban, hogy emiatt a művész beszuszakolható lenne a feminizmus dobozába – ezáltal ugyanis elveszne az a néhol humoros, konceptuális többlet, amely a munkákat lélegezteti.

 

Faur Zsófi Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 25., nyitva július 16-ig

Soós Nóra: Fennkölt Idő
www.kultura.hu - Kocsis Katica - Egyetlen remény maradt: a fennkölt idő - 2022.04.25
 
Egy időben
Műcsarnok - Dekovics Dóra - 2020.10.25
 
személyesen a festményekről
kultura.hu - Soós Nóra - Személyesen – Soós Nóra festményei - 2020.07.04.
 
Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám