háttérszín  light     magyar | english
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 

Ezt a gyűjteménye kérdést egyszer még majd tisztázni érdemes, mert milyen magánkollekció az, amelynek a bemutatóján szabályos árlisták vannak, és képcédulák jelzik egy másik kereskedelmi galéria közreműködését.
Mindegy persze, hogy honnan lett a cím, ha alatta a Balaton utcában szabályos képkiállítást láthatunk, fiatal művészek munkáiból. Ráadásul a három kiállító, noha mind innen vannak még a harmincon, már korántsem ismeretlen. Csoportos tárlatokon mutatkoztak be, díjakat nyertek az elmúlt években, úgyszólván esztendőről esztendőre lehetett látni, hol tartanak, merre igazodnak, és ez meglehetősen biztató körülmény az oly sok biztató körülményt egyébként felmutatni nem tudó mai művészeti életben.

Más kérdés, hogy az idő eltelte nem mindig azonos az éréssel, a tisztulással, hogy két-három esztendős intervallum két-három esztendőnyi tipródást, megújulási kísérletet is jelenthet. A merészen kolorista Soós Nóránál mintha ilyesmit látnánk. A festő látványos és tartalmas óriásvásznakkal vont magára szinte minden figyelmet egy három évvel ezelőtti Ludwig/Kortárs múzeumi csoportkiállításon, ifjonti kihívás és bölcsen emelkedett kritika csendült ki a képeiből. Látszólag mintha a nyelvkönyvek mindig problémátlan, mindig megnyugtatóan egyszerű helyzeteit festette volna meg a nyelvkönyvillusztrátorok többnyire felettébb takarékos, artisztikummal a nézőt nem nagyon terhelő stílusában. Ám a lényegtelen fürdőszoba-jelenetek, a mindennapi élet triviális tárgyai olyan élénk, egyenesen világító körvonalakkal jelentek meg, a megnyugtatóan jelentéktelen események olyan zavarba ejtő szinkronitással rajzolódtak egymásra, s végül a közbülső felületeket olyan csábító színek és minták töltötték ki, hogy az egészből valamiféle csendes, bölcs irónia keveredett ki.

Soós festészete utóbb bonyolultabbá vált. Most a Sonja című vászon mutatja egyrészt elődei vidoran pöttyögetett, kékségesen kék kontúrú erényeit, másrészt azokat az újságpapír-ragasztásokat és festékfoltokat, amelyek új elemek. A festő láthatóan drámaibb és diszharmonikusabb rétegek felé keresi az utat, ezt bizonyították időközben rajzfilm-applikációi is, és ezt szolgálná a kuszábbá vált vonalak, önkényes festékfoltok és kollázsok együttese. Egyelőre kevéssé meggyőzően. A beragasztások esetlegesek, a foltok funkciója tisztázatlan, és a korábban oly sok értelemmel átszabott vonalrendszerek zavarosabbá váltak. A legnagyobb gond azonban az érzelgősség. Ecsetcsokorral művészsorsot, hatalmas iratkapoccsal anya-gyermek összetartozást kifejezni veszélyes. A korábbi művek intellektuális magabiztosságról is tanúskodtak.

Moizer Zsuzsa viszont úgy gyarapítja az életművét kiállításról kiállításra, ahogyan azt a közmegegyezés kíméletlenül elvárja. Ezúttal a változatlanul lefegyverző, finom festőtechnikája mellé a tartalmi karmosodás, a tematikai komiszodás élményét kínálja - persze, a maga mindig megfoghatatlan, nehezen tetten érhető módján. Nem mintha nem nyújtana önmagában is teljes élményt az az érzékeny festéstechnika, amellyel - ki tudja, hogyan - az akvarell tünékenységét a vászonra rögzíti, nem mintha nem számítana hatalmas optikai eseménynek a vizes rózsaszínek és a hófehér vászon találkozása. Ám ezt a tőle már megszokott bravúrt most mintha a finom, finomságában meghökkentő szürrealitás felé tolná. Önfeledten vagy megbántottan merengő leányfiguráiban eddig is volt annyi látomásos szabálytalanság, zavarba hozó látomásosság, amenynyinek láttán az ember a szürrealizmus szót rutinszerűen készült leírni - legfeljebb durvának érezvén mégsem tette. Most azonban, hogy az ismert edényembereinek az egyike férfi, sőt kopasz férfi karikatúrája lett, megteheti. Szürreális a kutyusszerű kutya, hasában az emberportréval, az ártatlan tekintetű leány, akinek a karja a fejébe nő, vagy ellenkezőleg, és szürreális az az ártatlanul akvarelles vörös csík is, amely Moizer képrendszerében vérnek látszik.

A harmadik kiállító, Barabás Zsófi a legnehezebb utat választotta. Ő a klasszikus nonfigurativitás eredményeit többnyire pasztellszínek tartózkodásával és a földszínek komolyságával kívánja gyarapítani. Képei egyelőre a halk elegancia és a szürkeség pólusai között helyezkednek el.

Népszabadság

A Sonja Krasner gyűjtemény

Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám