háttérszín  light     magyar | english
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 

A festészet igen magányos szakma

Soós Nóra képeiből – több idősíkba rendezett látomásaiból – nyílt kiállítás a Raiffeisen Galériában. A fiatal festő máris szép sikereket tudhat magáénak, lapunknak beszélt a művészlét nehézségeiről, a nemzetközi érvényesülés buktatóiról is. Az Itthon? Otthon? című kiállítását november 8-ig láthatják az érdeklődők (Bp. V. ker., Akadémia u. 6.)

Soós Nóra Szombathelyen született 1979-ben, főiskolai tanulmányokat végzett a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán, ösztöndíjasként a müncheni művészeti akadémián tanult. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen Molnár Sándor, Klimó Károly, Maurer Dóra voltak a mesterei. Egyéni kiállítást először 2002-ben ..

 

        Fiatal kora ellenére, mintha az elmúlás lenne a legfontosabb témája - legalábbis így látom én a képek egymásra rakodó síkjaiban

- Az elmúlás ténye természetes módon mindeki tudatalattijában ott munkál, ám számomra a kép mindig valami újnak a kezdetét is jelenti, olyan ez,mint egy véget nem érő körforgás.Az viszont tény,hogy az életem mostani szakaszában többször kellett szembesülnöm az élet végességének fájó kérdésével, olyan embereknél is akik nagyon fontosak számomra és ezek a dolgok biztosan visszahatottak az új festmények hangultára valahol... Máskülönben, mint festő, szenzitív egyéniségnek tartom magam és ha körbenézek, a hazai közállapotok is egyre kevesebb okot adnak a derüre. Nehéz megőrizni a szellemi függetlenségből adódó optimizmust, túlsok a gyakorlatias teher amit a "kultura munkásainak" hátára erőltetnek. Én azt festem amit magam körül látok,tapasztalok. Az emberek sokszor háttal állnak, keveseknek van már ereje szembe nézni. Mások elsétálnak, némán, szinte észre sem vesszük. Egymásba kapaszkodó idős pár, mintha már máshol járnának. És akorr jönnek a bárányok, a gyöngytyúkok,őzikék és mindenhol csak úgy vannak. Együgyű ártatlanságuk már már lenyűgöző, mégis van bennük valami elfolytott düh, önkéntelen vágy a különbözni akarás szabadságára amit soha nem érhetnek el. Kicsit talán mi festők is ilyenné váltunk 

 

-         Mennyiben hatott önre, illetve idézi tudatosan a film világát, hiszen képei láttán olyan érzésem támadt, mintha összesűrítve látnék mozgássorokat, történeteket?

               -Ez egy belső mozi, ami folyamatosan forog bennem. Zajlik egy csomó dolog, közben bent is megy egy gondolati szál, néha kinyitom a kaput, néha bezárom, néha kell hozzá egy kulcs, néha gyötrelmek árán találom meg a zárat, vagy egy olyan érzetet, amely egyszer csak az egész kérdést semmissé teszi. A transzparencia nagyon fontos számomra, semmiben nem szeretem a végletes kizárásokat. A gondolatok egymásra épülve, bonyolult szerkezetekeket képezve válnak megfejthetővé, olyan ez,mint egy kérdez felelek játék. A film, a színház, a zene mind mind meghatározó, csak úgy, mint a kortárs irók gondolatai,vagy a filozofia új irányai. Azt hiszem az átjárhatóság, a különböző műfajok egymásra hatása nélkülözhetetlen alapja a kortárs képzőművészetnek.   

-         Képein – számomra - óhatatlanul érződik a fényképezés hatása, a kompozíciók olykor a családi albumok képkivágásait idézik. Mennyiben használ tudatosan más technikákat, képi kifejezésmódot a hagyományos ecsetkezelés mellett?

- A fotó, a fényképezés fontos kiinduló pont számomra, segíti a festmények alakulását. Maurer Dóra osztályán természetes játékossággal szívtuk magunkba, hogy nem kell rettegnünk a médiális technikáktól. Ez a fajta interdiszcplinearitás sokat segített nekem abban, hogy felszabadultabbá váljak egy primér táblakép festése közben , levetközve bizonyos nyomasztó, megmerevedett skatulyákat.

-         Igazán szép pályát mondhat magáénak. Mennyire fontos Önnek a siker, illetve a visszajelzés, a kritika, amely munkásságát kíséri?

- Minden ember vágyik a sikerre, valamilyen szinten biztos... A visszajelzés meg azért jó, vagy fontos, mert ez egy nagyon magányos szakma és ha nincs meg a visszacsatolás, akkor könnyen elbizonytalanodhat az ember.  A visszhang nélküli kiállítás olyan, mintha nem is létezne...  Klimó károly, egyik mesterem mondta, hogy ma egy művésznek komplex személyiséggel kell bírnia, ami szinte skizofrén állapot: nem könnyen fér meg az emberben a dolgokkal intim  viszonyban lévő, sérülékeny, érzékeny alkotó és az önmagát menedzselő társadalmi lény..

-         Mennyiben kínál biztos egzisztenciát a festői pálya a mai Magyarországon?

- Biztos egzisztencia? Sok vezető beosztású ember állása sem biztos manapság a mai magyarországon. A képzőművészet talán az utolsó pont, ami egy ilyen gazdasági helyzetben lévő országbanfontos vagy lényeges lehet.  Ma sok festő nyomorog és próbál evickélni a zavaros vízen...De kit érdekel ma, hogy mit érez egy festő?!

-         Mennyiben kínálnak lehetőséget a hazai galériák egy fiatal festő bemutatkozására, érvényesülésére hazánkban?

- Sok galerista dolgozik együtt fital művészekkel. A galeristák szeretik a fiatalokat, figyelik a munkáikat, kiállításokat rendeznek nekik és ez jó. Ma sokkal jobb a helyzet ilyen szempontból, mint a rendszerváltás előtt. Az már egy másik kérdés, mennyire tudják biztosítani a művész számára a szellemi és egzisztenciális függetlenséget. A gazdasági válság még inkább megnehezítette a művészeti szcéna egészének helyzetét. Én mindenkit nagyon becsülök aki a  mostani zord körülmények között is azon fáradozik, hogy a hazai kortárs képzőművészet működő képes maradhasson. Talán nagyobb összekapaszkodásra lenne szükség, még mindig túl sok a kicsinyes széthúzás a szakmában, pedig ha süllyed a hajó mindannyian benne leszünk és teljesen mindegy lesz, ki mikor és mennyit állt a kormánykerék elött.

 

-         Milyen lehetőségeket lát korosztálya számára a nemzetközi megmérettetésre, mi lehet ( a jó képeken kívül) itt a siker záloga?

- Sajnos nagyon keveset, most talán elkezdődött valami. A különböző művészeti díjakkal próbálják kitolni a magyar határokat, úgy, hogy nemzetközivé teszik ezeket. A nyertesek kiállíthatnak külföldön stb... Mindenestre magyarországról nagyon nehéz az ilyen jellegű ügyeket alakítani. Meggyőződésem, hogy ahhoz kint kell huzamosabban élni, hogy komolyan vegyék az embert. Hazánk  külföldről nézve képzőművészeti szempontból nagyon aprócska pont... A siker sok féle lehet és mivel eléggé illékony, nagyon  fontos a munka. Az,hogy az ember festhessen egyáltalán, hiszen ez sem különbözik semmilyen más hivatástól, a legfontosabb, hogy dolgozni kell. A többit szerencsésebb a közönségre bízni.

[Podhorányi Zsolt]

Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám