háttérszín  light     magyar | english
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 

Az USA-ban a hurrikánok női keresztnevet kapnak. Mondanám, hogy ez egyféle szexista megközelítés/megkülönböztetés, de eszembe jutnak nyelvünk azon állandósult szókapcsolatai, mint női szeszély, szeszélyes időjárás. Soós Nóra idén készült, kéttucatnyi olaj-vászon festményét mutatja be Vilma és a többiek című kiállításán (ahol a keresztnév egyaránt utal a katasztrófára, a Vilmaként jegyzett hurrikánra és gyermekkorunk kedvenc rajzfilmjének - a Flinstone családnak - Vilmájára) az acb Galériában.

 

A játékosságba és dekorativitásba hajló, másoktól élesen elválasztható művész stílusát most komolyabb témakör határozza meg. Képei úgy reprezentálnak, hogy a szó fizikai és spirituális értelmében is többrétegűek, az embertől független (?) természeti csapásokra és az ember kiváltotta háborúkra/terrorra egyaránt utalnak. A nyomasztó témakört bő színvilággal ellenpontozza, kompozícióit egyensúlyozva nem terheli a nézőt a szembesülés fájdalmával. Soós nemcsak megidézi és sajátságosan értelmezi közelmúltunk történelmét és történeteit, hanem felveti a művész felelősségét is. (Fontos ugyan a művésztársadalom életünkre adott reakciója, mivel alkotásaikon keresztül szembesülhetünk értékítéletükkel és vizualitásba oltott magatartásformáikkal, de semmivel sem kisebb az egyén felelőssége. Minden mozdulatunk, gesztusunk, simogatásunk egy vízbe dobott kavics. Hullámokat fog vetni. Pillangó-hatás.) Művein a képfelület kitöltött, az olajfestéket határozott kontúrokkal viszi fel a vászonra: két rétegben fedik egymást személyek és tárgyak, a jelenetek egymáson úsznak. A sziluettek és a transzparencia okozza, hogy sokszor nem tudjuk, mi van elől és mi hátul, álom és valóság egybeforr. Előadásmódjában, az áttört, egymást fedő rétegeken egyszerre van jelen két éra: gyermekkori meséink álmai és a minket körülvevő valóságshow. Gyereklétünk idoljai-toposzai és jelenünk realitása. Ezek a síkok átjárhatók, párhuzamos világok. A dolgok összefüggnek. Feszültségüket az ellentétek egyidejű megjelenítése, az egymáshoz nem tartozó elemek összerendelése, korábban nem látott párosítása okozza. A Párok II. kávéházi jelenetében olyan, mintha béke lenne, de férfi és nő egymástól elfordulva úgy szürcsölgeti italát, hogy bizonyosan tudjuk: ez már a végjáték, a társas magány ideje. Soós képes közhelyeket/kódokat úgy egymásra vetíteni, hogy meglássuk a szavak eredeti értelmét. Az Elefánt a porcelánboltban művén az állat ugyanolyan törékeny, mint a háttér polcain nyugvó kancsók, csészék, tányérok. Egymástól függetlenek, a nagytestű állat kárt nem okoz, csak átsuhan a kép felszínén. A főműnek is nevezhető Nagy alma (már elkelt) többszörös szimbolikával él. Az előtérben a kontúrosan, profilból ábrázolt művész egy zöld almába harap. Ez ugyanúgy lehetne a bűnbeesés pillanata, mint a Beatles együttes almájának (Apple Records) megidézése, de a háttérben ott tornyosul New York (Nagy Alma/Big Apple) látványa a felhőkarcolókkal, a Szabadság-szoborral és a terroristák ledöntötte Ikertornyokkal (Twin Towers). Katarina (a hurrikán és a műkorcsolyázó Witt) szintén együtt szerepel: míg az autók függőlegesen építkezve egymáson sodródnak az árban, addig a profi sportoló kezével tartja meg feje fölé emelt korcsolyájának élét. Ali (Aladdin) tátott szájjal bámulja burnuszba öltözött férfiak gyűrűjében a csodalámpát, míg Vilma a vándorútra késztetett pici dínó vigyázó tekintetétől hajtva folyamatosan telefonál, a készülék szarukagylójába beszél a floridai katasztrófa háttere előtt. Vilmát is elérte Vilma. A Pinocchio légvédelmi rakétával c. műveken gyermekkorunk egyik kedvenc, fából életre keltett figuráját bomba, gránátok, zuhanó helikopter és támadásba aláhulló vadászgép "írja felül". A Hungarian Stroke (Magyar csapás) festményen egy tankból kibújó huszár hadakozik kardjával, míg az előtérben ólomkatonák merevednek mozdulatlanságba. Kortárs erőviszonyok. Dávid és Góliátján egy távcsöves puskás, fekvő alak tüzelésre kész, míg társasága egy lándzsás játékkatona és Michelangelo Dávidjának portréja. Nézzük, hogy ők hárman mire mennek. Az Elveszett Paradicsom munkán egy lány kezébe temetett arccal siratja gyermekkorát, tudván tudva, hogy triciklije, kedvenc bohóca és búgócsigája már rég oda. Néha azért van egy kis Fegyverszünet is, ahol Donald kacsa vidámkodik, egy fáradt katona cigarettára gyújt valahol Afganisztán hegyeiben, miközben Buddha imádkozik, a letámasztott Kalasnyikov pedig a szívtájékon pihen. A Sivatagi róka (Desert Fox) valójában a mi kis Vuk barátunk. A kék ég és a sárga homok területére tévedt kicsi állat riadtan szemléli a mögötte tornyosuló páncélos járműveket az 1991-es iraki hadművelet, a Sivatagi vihar (Desert Storm) idején. Vele érzek.

 

 

Csak azt nem tudom, hogy ki engedte oda.
Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám