háttérszín  light     magyar | english
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 

http://www.ujmuveszetfolyoirat.hu/archiv/2013/2013_junius.pdf#pa

 


 

Winkler Nóra: A transzparenciás tengeren túl

 

Egy kiállítás megnyitására való felkészülés egy ponton műteremlátogatást jelent. Egyeztettünk egy napot – átlagos koratavaszit, ami aztán pillanatok alatt havas későtéliesbe váltott, melynek egyik folyományaképp aznap és másnap ezrek töltötték autóikban, különböző települések tornaitermeiben, benzinkutakon az éjszakákat. Mindez akkor, a Kresz Géza utcai műterem ablakából kinézve még egyáltalán nem látszott, az erkély virágosládáiba állított színes szélkerék pörgött ugyan, de kedvesen tavasziasnak tűn

Nórával jópár éve ismerjük egymást, dolgoztunk is, beszélgettünk is, néztük a képeit, barátkoztunk. Műtermük – mert férjével, Győri Marcival megosztva használják  - személyes, otthonos, barátságos, épp annyira, mint a szomszéd lakás, ahol élnek. Dél körüli időpontot beszéltünk meg, Nóra házihumuszt hoz koktélparadicsommal, teát főz, kávét ad, és még meleg réteseket szeletel egy színes tálra. Lehet, ez nem tűnik szakmai szempontnak, de ide tartozik. Egyrészt azért is írom le, mert ma kutatói élvezettel és kíváncsisággal olvassuk a múlt századi festők életéről, sima hétköznapjaikról szóló adalékokat is, kávéházi történeteiket, magánéletüket, levelezéseiket, viszonyaikat, idézhető mondásaikat. Képeiken túl szeretjük látni civil kulisszáikat is és sokkal közelibbnek szeretjük őket, ha kiderül, nemcsak az a csendélet olyan csodás, de nagymamájuk ribizlilekvárja is az volt, mely fölött civódva telt a reggel.

Aki figyeli egy ideje Soós Nóra munkáit, ismeri képei rétegzett világait, a több, párhuzamosan futó történetszál egyszerre való jelenlétét, ahol nincs felső és alsó történet, hanem egymáson átbújó, egymásba átfolyó részletek. Ritka következetességgel épített életmű ez, jellegzetes, karakteres összképpel és visszatérő elemekkel. Ha egy pillanatra nem a festői bravúr és technika felől nézzük rájöhetünk szerethetőségének egyik okára, mert ha valamit, hát ezt az egyszerre játszódó sokaságot ismerjük. Hogy olyan mintha több tekercset hívtak volna ugyanarra a filmre, nagy pillanatokat metsz valami totál banális, telefonál barátnőnk, hogy szerelmes, válnak, ekkor csönget a cigiszagú postás az aláirandó ajánlott levéllel, a jó-e a szőlőszem motívum a gyerek farsangi jelmezén keresztezi a kreatív óriásprojekt megirandó pályázatát, na, szóval ezt ismerjük.  jógaóra és tüntetés, a főzés közben elkalandozás kiskori tájainkra.

Nóra áll az új képek egymásnak állított halma előtt, egyenként fordítja ki őket és mesél; mi ez, miért fontos neki, mit gondol, mi izgatja. Űrkutatók, robotok, asztronauták és rakéták szállnak, időnként fekszenek és szerelnek, bázisok épülnek, szkafanderes emberek dolgoznak a képeken, illetve azok egyik síkján, a másikokon színes foltok, gyerekkori babák, stewardessek, raszterek, betűk véletlenszerű szigetei és csíkok. Sűrű, kaotikus vibrálás, fekete alapon. A fekete jót tesz a színeknek, kiemeli őket, a fekete az űr színe és a képek szélén szabadon hagyott felületeken – nekem úgy tűnik valamiféle tér, szabadság érzete. Eközben a transzparenciáról beszél Nóra, mint az életművet összetartó technikáról és fogalomról, sőt ezt hangsúlyozza Marci is, aki közben hazaér az úszásból. A tudatosság, amivel a művekről beszélnek biztosan alkati is, de az hogy évek óta magukat menedzselik a piacon be is tréningezte őket; hogy a képeket nemcsak megfesteni kell, de vevők, gyűjtők előtt prezentálni is, ami ha van, a galériás terepe.

Hallgatom, amit mondanak, és értem is, közben az űr témán és a szabad fekete mini-tereken jár az eszem. Mert az nyilvánvaló, hogy a világegyetemet kutató férfiak itt nem pusztán konkrét tevékenységüket képviselik. Önmagában nem tudományos munkájuk és szerepük a fontos, ami összeköti őket, az a tágan vett, végtelen, ismeretlen tér.

Ötéves a fiuk. Nagyjából beállt egy új rendszer, ugyan nem bolygók, de sima napok rendszere, amiben a festés már nem ellopott idő, hanem újra tervezhető, tagolható. Sok nővel beszéltem, akik ezt, a gyerekek világából a festésre át- meg visszállást mesélték az egyik legnehezebb feladatnak, vagyis úgy képzelem van jelentősége annak, hogy figyelemben, koncentrációban, időben újra van szabadság. Így a könyvekből, újságokból kiszkennelt és kiragasztott asztronauta fotókat nézve,  képelemzéseiket hallgatva is ezen is gondolkodom, hogy persze, itt lebeg ez a sok űrkutató és Star Wars figura, itt vannak a mikrobik és a bolygók, de mi van ha ez mind csak egyetlen erős előrenézés. Annak fürkészése, hogy most mi következik. Megjelenik a legmaibb közélet is. Tüntető figurák, aktivisták transzparensekkel, egyiken a felirat, Legyen valami! de rögtön mellette a másikon, a Mi legyen? Itt van ennek a korszaknak különös, megterhelő bizonytalansága, amire húsz év távlatából is emlékezni fogunk, az állásfoglalás vágya, szándéka, mégis sokszor kivitelezhetetlensége. Térdig járunk a jelenben, mégis, ez a fekete tér a képek történetsíkjai mögött, mellett és között, ez izgat. Levegővétel, helykeresés, körülnézés van benne, valami új felé indulás, akkor is, ha az ember maga épp nem tudja, hogy amit éppen csinál, az ez. Hogy később majd lesz neve is, egy új szakasz lesz, nemcsak sorozat. A többszólamú képek között ezért is fontosak azok ahol a foltok, tekeredő vonalak, lebegő, színes elemek mint ön-Rorschach teszt jelentkeznek, ahol tettenérhető a felszabadult, megengedett nemtudom-állapot, ahol sztorit nem mond a réteg, csak ott van, mint egy aktuális állapot. Mint egy nagy elrugaszkodás előtt, bele a csillogó feketébe, megnézni, mi van a transzparenciás tengeren túl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám