háttérszín  light     magyar | english
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 

Többrétegű képek

 

A tapasztalás dalai című kiállításról

 

Soós Nóra elmúlt tíz esztendőben készült műveit tekinthették meg az érdeklődők szeptemberben a B55 Kortárs Galériában. A fiatal festő (2004-ben diplomázott a Képzőművészeti Egyetemen) szűk retrospektív tárlatán a pályakezdésre egy kép utal, a kollázzsal kombinált égszínkék Befestékeződés (2001), a többi az évtized közepén, második felében született, míg a kollekció majd felét kitevő legújabb alkotások az idei évben. Soós Nóra indulását a népszerű új figurális stílusnak a „a világ sokarcú, és minden megfesthető” szlogenje ösztönözte. A tárgyak halmozása, a privát szféra, a hétköznapi élethelyzetek – munka, vásárlás, az otthon – megjelenítése éppen úgy jellemzi, festészetét, mint a női identitáskeresés vagy az önreprezentáció. (A képek jelentős részén valamilyen formában, szituációban megjelenik létrehozójuk.) Ezt a sokszínűséget és a témák gátlástalan bemutatásának örömét – ahogy generációstársainál is –  a látványfestészet népszerűsége szabadította fel. Friss, színes, dinamikus ábrázolásmódja azonban különbözik a néhány esztendővel korábban jelentkező neoimpresszionista vagy technoreál stílusoktól, az ő művészetét ugyanis nem a direkt látvány, hanem a képsíkok egymásra vetítése, az egyes képsíkok közötti átjárhatóság, a transzparencia, illetve a körvonalak, a kontúrok primátusa határozza meg. A már említett jó értelemben vett témahabzsolásnak a boldogságát ott érezzük a legújabb vásznain is, de az évtizedünk közepétől egyre több a játékra, a küzdelemre utaló szimbólum (sakkfigurák, kártyalapok, biliárd) is rajtuk. Megfigyelhető továbbá a színerő periodikus változása is: a korai harsogóan színes, foltokra épülő festményeket a halványabb, zömmel kontúrra épülők váltják (Elefánt a porcelánboltban, 2006), újabban pedig ismét a foltok, az erős, testes színek adják meg  munkáinak karakterét (Göröngy és kavics, 2010). A stiláris változások mellett  - ugyancsak az évtized közepétől – tematikája is gazdagodik. Elsősorban a média, a hírek hatására érdekelődése aktuális társadalmi kérdések – katasztrófák, terrorizmus – felé fordul: megfesti például a női nevekkel jelölt hurrikánok pusztításait. Az időszak egyik legjellemzőbb alkotása az Ofélia (2006), amelynek központi alakja Millais Ofélia című képének vízbe veszett, vízen ringatózó tragikus nőalakja. A vásznon megjelenő képidézet egyszerre utal Ofélia tragikus történetére és az azonos nevű szélviharra, de a képtérben a nőalak körül  feltűnnek a hurrikán pusztításának fényképszerűen ábrázolt részletei is. Szintén a halványabb tónusú művek közül való az Életem nyitott könyv (2004), amelyen kinyitott óriási könyvben fekvő, alvó figurákat látunk (a művészt és a férjét). Azt is érdemes tudnunk róla, hogy fotó alapján készült, és egy második színesebb változata is szerepelt a kiállításon. Itt most nem vállalkozom  az alvást ábrázoló festmény szimbolikus jelentésének pontos megfejtésére, de a címét alapul véve egyik olvasata lehet a már a rómaiak által is ismert „az élet álom” gondolat, de az sem kizárt, hogy a mű pusztán egy szituáció rögzítése.

 

Amint említettem, a festőt több éve foglalkoztatja a játék, a játékos ábrázolásának, megjelenítésének a kérdése. A „kártyás” képek egyik legjellemzőbbje a Megkeverve (2006) című, amelyen egy méretes fotelben ülő, kezében kártyákat tartó törékeny hölgyet látunk. A figura és a fotel mögött újból előtűnik a kiemelt motívum, a piros hátteret ugyanis nagy fehér kártyalapok borítják. A kártya, pontosabban a kártyavetés nemcsak a szerencsét vagy a szenvedélyt jelképezi, hanem a jóslás, jövőbe látás eszköze is (gondoljunk csak a tarokkra): a kompozíción ugyan franciakártyalapok szerepelnek, de jósolni azokból is lehet.

 

A sakk, a fekete fehér kockás tábla, a figurák egy másik kedves témáját képezik. Az ilyen tárgyú, egyik legújabb műve, a Súlyok (2010) a szellemi és a testi erőgyűjtés jelképe. Főszereplője a csíkos harisnyában és pulóverben súlyzózó művésznő, akit nagyméretű sakkfigurák vesznek körül. A küzdelmet, a játékot idézi a nagyméretű, önmagát biliárdozás közben megjelenítő Ütköződés (2010) is. A tondó formájú munkán az asztalra hajló, lökésre összpontosító törékeny alak felülnézetben van megörökítve, a körülötte lévő nagy, térbe forduló, teret érzékeltető biliárdgolyók pedig úgy helyezkednek el a posztón, mint apró, színes planéták.

 

A gömbök, kör alakú foltok - akárcsak korábban a női cipők – Soós Nóra művészetének meghatározó motívumai. Jelen vannak a képek hátterében, mint térkitöltő dekoratív foltok, máskor mint konkrét tárgyak (golyók, gömbök), újabban pedig szappanbuborékok formájában tűnnek fel (Az óra körbe jár, 2010, Buborékfújó I, II, III, 2008). Az utóbbi vásznak akár a privát szférát megidéző zsánerképeknek is tekinthetők, hiszen a rajtuk szappanbuborékot fújó személy leggyakrabban maga a festő. A színes, a fő alakok körül szálló-lebegő, könnyen szétpattanó szappanbuborékok a játék mellett mélyebb mögöttes tartalommal is bírnak: az elmúlást  - Kunderát szabadon idézve  - az élet elviselhetetlen könnyűségét idézik.

 

Befejezésül a színes anyagból csemegézve még egy utolsó képet említenék meg, a Gyöngy és kavics (2010) címűt, ami akár egy, a szemlélőnek háttal ülő embereket megörökítő életkép is lehetne, csakhogy a padon ülőket két hangsúlyos kék és vörös folt, valamint két óriási női cipő fogja közre, s ez szürreális felhangot kölcsönöz az alkotásnak.

 

Villódzó és áradó, egyszerre érzékletes és jelképes Soós Nóra festészete. Az erős háttérszínekkel, a hangsúlyos foltokkal, az egymás mögötti világok szövevényes, rajzos bemutatásával olyan szenzuális és intellektuális élményben részesíti a látogatókat, ami a képzelet világába repít, de ugyanakkor igazolja a figurális festészet modern művészetben betöltött szerepét és fontosságát.(B 55 Kortárs Galéria, szeptember3 - október2.)

 

Lóska Lajos

 

 

Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám