háttérszín  light     magyar | english
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 

http://www.es.hu/index.php?view=doc;24371

 

SZABÓ NOÉMI Nincs otthon?! 

LIII. évfolyam 43. szám, 2009. október 22.


 

A haza írott sajtóban kutatva érdekes, sokszor egymást felülíró vagy kioltó jelzőkkel illették Soós Nóra festészetét: harsány, kedves, színes, neopop, könnyed, dekoratív ugyanakkor tárgyilagos, melodramatikus, szövevényes, hagyománykövető. Duális és többrétegű megítélése valóban különleges festőnőt takar, aki amellett, hogy elmélyült és „csak" a festészetnek élő művész, női magazinok interjúinak kedvelt alanya, akinek egy komoly napilap hétvégi mellékletéből ismerhetjük meg magánéletét; pezsgő társasági lény, számos egyéni és csoportos kiállítás szereplője. Summa summarum Soós Nóra a sikeres, fiatal művész prototípusa, a műgyűjtők kedvelt alkotója, boldog családanya és feleség, így aztán lehetne akár a teljesen hiányzó művész celebritás első képviselője, bár erre (legkevésbé sem miatta) vajmi kevés az esély.

Szakmai vizekre evezve talán nem érdektelen felidézni, hogy Soós Nóra 2004-ben diplomázott a Képzőművészeti Egyetemen, abban a művészettörténetileg fordulópontnak tekinthető pillanatban, amikor a nemrégiben feléledt tradicionális festészet (ún. technorealizmus és köre) megtorpant, alkalmat teremtve az egy generációhoz tartozó fiatal művésznők (Soós Nóra mellett Radák Eszter, Moizer Zsuzsa és Barabás Zsófi) egészen új festői hangnemének bemutatására.

Soós színes, vidám és dekoratív festményein a női gender tipikus attribútumai, a cipők, a ruhák és a próbababák mint a nőiség sztereotip szimbólumai jelentek meg, tehát az európai nőművészeti tendenciákat követve saját életét, emlékeit és mindennapjait helyezte finom iróniával fűszerezett képeinek középpontjába. Mindezt tette a tudatos identitáskereső nő határozottságával, de a feminizmus harcossága nélkül. A harsány és tömör koloritú tárgyakat és embereket (modellje legtöbbször önmaga) csupán színes és transzparens kontúrként festi meg, amelyek egymásra exponálásából szövedékszerű, ornamentikus és perspektíva nélküli szín- és formarendszert hoz létre. Soós esetében azonban az egymást átható motívumok nem a szimultán észlelésről, hanem jelenetek és emberek némiképp asszociatív halmazáról van szó. Eljárása ismerősnek tűnhet: neopopos világát Roy Lichtenstein képregényből kiinduló műveinek rajzmodora, valamint Sigmar Polke halmozó, akkumulációs módszere ihlette, de említhetnénk Pollock fröcskölő gesztusfestészetének példáját is.

Soós Nóra termékeny és termelékeny festőként jó pár, jelentős festményszérián van túl. Legújabb munkái a Raiffeisen Bank Galériában Itthon? Otthon? címmel állította ki. A kiállítás legfontosabb tanulsága, hogy művésznőnk tökéletesen megérezte a kor változékonyságát, és erre érzékenyen reagált, bár mondhatnánk úgy is: stratégiát váltott. Ugyanis amikor világválság, pénzügyi krízis van és emiatt mindenki szomorú, a világ pedig szürke helynek tűnik, akkor nem adekvát könnyed, körömlakk-szagú témákban lubickolni... vagy mégis? Soós Nóra stílusában csak keveset változott, viszont tematikai hangsúlyai eltolódtak. A korábbi vidám szappanbuborékaiból csak a képeinek hátterét képező nagy, vizenyős pacák maradtak, eltűnt ugyanis a játékos felnőtt szereplő, aki gyermeklétének emlékéül hamar szétpukkanó szappanbuborékokat fúj. Viszont kiemelt helyet kaptak az idősödő emberek, az anya-gyermek-kapcsolat (búgócsiga, Matrjoska, oldszkúl négykerekű görkori, lehet, hogy az anya Soós Nóra saját gyermekkori nosztalgiájáról van itt szó?), illetve különböző társadalmi csoportok feszültségei (például Koldus ország koldulója és a szenvtelen járókelők közötti szakadék). Az idő múlásán és a tér változásán való vizuális lamentálás Soós Nóra esetében drámaiabb, diszharmonikusabb és titokzatosabb (Magányos vadász) kompozíciókat eredményezett. Azonban újabb képei éppen ott sántítanak, hogy bár témái továbbra is hétköznapiak, több esetben is túllépnek Nóra saját, általa tökéletesen ismert világán. Ezért banalitásuk nem egyértelmű, ugyanakkor drámaiságuk sem elég kiérlelt, ellenben felszínesen moralizálóak. Mindezt tetézi, hogy egyes festményein (Mango nyuszi) kaotikussá fokozódik a formák és tárgyi idézetek zűrzavara, ráadásul újabb elemként felbukkan az állatfigura mint szimbolikus tartalmú elem, amelynek legkézenfekvőbb vonatkozási rendszere (bárány - áldozat; őzike - szelídség, gyengédség; kutya - hűség) nem mutat messzebbre önmagánál.

P. S.: A válságnak állítólag hamarosan vége lesz...

(Soós Nóra Itthon? Otthon? című kiállítása november 8-ig tekinthető meg a Raiffeisen Bank Galériában.)

Buborék és búgócsiga
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - Mancs - 2015.05.21
 
Dinoszaurusz és tüntetők parlamentre festve
Index.hu - Klág Dávid - index.hu - 2015.06.10
 
Ecc pecc kimehetsz..
Új Művészet online - Cséka György - Új Művészet online - 2015.06.14.
 
A múlt amiben élünk
Népszava - Mészáros Márton - Népszava - 2015.06.06
 
Egy penge művészkarakter berobbanása
ART7 - Almási Miklós - kiállítás kritika - 2015.05.25
 
Az időbuborékokon túl
Librarius - Barcza Réka - Librarius - 2015.05.24
 
A transzparenciás tengeren túl
ÚJ MŰVÉSZET - Winkler Nóra - 2013.június. XXIV. évf.6.szám
 
Kép a képben
Népszabadság - Török Márta - 2013. április 12.
 
Mi legyen?
168 Óra - Jolsvai András - 2013. (XXV. évfolyam) - 15. lapszám
 
Áttetsző robotikonok
Magyar Narancs - Dékei Kriszta - 2013.április 4.
 
Transzparens rétegek metamorfózisa
Új katalógus bevezető /Aura kiadó - Dékei Kriszta - 2013/04
 
Szenzualitás és intellektualitás
SZKHOLION - Kocsis Katica - 2012/2
 
Többrétegű képek
Új Művészet - Lóska Lajos - címlapon - 2010.november.XXI.évf.11.szám
 
Közéleti festészet
168 ÓRA - Sándor Zsuzsa - - 2010.okt.3
 
A festészet igen magányos szakma- interju-
NÉPSZAVA - Podhorányi Zsolt - 2009. 10. 17.
 
Használható átláthatóság
kultura.hu - sisso - 2010.jan.2.
 
Nincs Otthon!?
ÉLET ÉS IRODALOM - Szabó Noémi - LIII. Évf. 43. szám, 2009. okt.22
 
Festőpáros
NÉPSZABADSÁG - Bacher Iván - 2009. okt.17.
 
Otthonosan
168 ÓRA - Jolsvai András - XXI. Évf. 43. szám, 2009. okt. 22.
 
Neopop
Artmagazin - Rieder Gábor - 2009/01. VII. évfolyam
 
EMELKEDŐBEN - Sonja Krasner gyűjteménye a B55 Galériában / Zsidó Nyári Fesztivál
revizoronline - P. Szűcs Julianna - 2008.09.11
 
HUSZONÉVESEK - Sonja Krasner gyűjteménye
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2008.09.10.
 
Sosem volt világok
Új Művészet - Keserü Katalin - 2007.02. 18.évf. 2.szám
 
Színek és képek
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2006.12. 20.
 
Grácia
168 óra - Jolsvai András - 2006.12.22.
 
Orbis Pictus
Mozgó Világ - Várkonyi György - 2006.12.
 
kell egyfajta rend… (interjú)
Magyar Narancs - Sisso - 2006. 18.évf. 46.szám
 
Hamu és Gyémánt képzőművészeti különszám 2006.
repertoArt
 
Nóra és a többiek
168 óra - Jolsvai András - 2006.11.14. 45.szám
 
Soós Nóra új világa
Élet és irodalom - Kozák Csaba - 2006. 50.évf. 44.szám
 
A Nagyok álma
Műértő - Böröckfy Virág - 2006. 9.évf. 11.szám
 
Játékosság és felelősségtudat (interjú)
Diplomata magazin - 2006. 7.évf. 10.szám
 
Énkeresés, éntalálás
Élet és irodalom - Bordács Andrea - 2006. 50.évf. 2.szám.
 
Nyitott könyv az életem (interjú)
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2005.12.24.
 
Strabagos seregszemle
Új Művészet - Reider Gábor - 2005. 16.évf. 12.szám
 
Festő könnyű, színes cipőben
Vas Népe - 2005. 50.évf. 289.szám
 
Jolsvai András kiállításajánlója
168 óra - Jolsvai András - 2005. 17.évf. 12.15.
 
Én-teriőr
Intérieur - Nagy Edina - 2005.12.-2006.01
 
Divatba hozott festészet
Új Művészet - Készman József - 2005. 16.évf. 11.szám
 
Öt fiatal festő
Népszabadság - Rózsa Gyula - 2005.10.26.
 
Több szem többet lát
Műértő - Spengler Katalin - 2005. 11.
 
Ballasztok és könnyítések
Élet és Irodalom - Sinkó István - 2005. 49.évf. 44.szám
 
Friss színharmóniák
Elite magazin - Spengler Katalin - 2005. 06.
 
Színek és gesztusok
Új Művészet - Muladi Brigitta - 2004. 15.évf. 11.szám
 
Mai vadak és mai szelídek
Élet és Irodalom - Antall István - 2004. 47.évf. 45.szám
 
Expressives in der Martino-Galerie
Budapester Zeitung - 2004. 6.évf. 43.szám
 
Leltár (Diploma 2004)
Új Művészet - Somogyi Zsófia - 2004. 15.évf. 9.szám
 
Mai feladványunk: a játék
Balkon - Dékei Kriszta - 2004. 5.évf. 5.szám
 
Art-Press Magazin címlap
Art-Press Magazin - 2004. 2.évf. 5.szám
 
Ki viszi át…? mi szeretnénk…
2 Zsiráf magazin - 2004.05
 

Vas Népe - Ölbei Lívia - 2004. 49.évf. 29.szám
 
Színek, képek
Új Művészet - Lóska Lajos - 2003. 14.évf. 12.szám
 
Színrelépés
Nőművészek Vas Megyében II.- katalógus
 
Vincent Cipőjében
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002.10.19
 
Egy láb konkrét nyoma: cipő
Új Művészet - Wehner Tibor - 2002. 13.évf. 10.szám
 
Páratlan párok
Új Művészet - Hudra Klára - 2002. 12.évf. 09.szám
 
Snoblesse Oblige
Magyar Narancs - 2002. 14.évf. 22.szám
 
…Első lépések
Vas Népe - Ölbei Lívia - 2002. 47.évf. 126.szám
 
Játék, élmény, festészet
Vas Népe - 2002. 47.évf. 124.szám
 
Soós Nóra cipői
168 óra - Jolsvai András - 2002. 16.évf. 22.szám
 
Csapó 1
Műértő - 2002. 5.évf. 2.szám
 
Vasi művészek seregszemléje
Vas Népe - 2001.11.09.
 
Kumulusz csoport
Gyűjtők és Gyűjtemények - Bogdándy Zoltán Szultán - 2001. 5-6.
 
Kumulusz
Balkon - Radák Eszter - 2001. 2.évf. 5.szám